Bina Rumah Di Atas Tanah Sendiri Dengan Pinjaman Perumahan
Kerajaan – Apa Yang Perlu Anda Tahu?
Saya kira ramai diantara kita yang memiliki tanah sendiri
sedang berkira-kira untuk membina rumah impian mereka. Bagi kakitangan kerajaan
kemudahan pinjaman perumahan yg ditawarkan seharusnya peluang tersebut
hendaklah digunakan sebaik-baiknya.
Proses membina rumah impian anda di atas tanah sendiri
menggunakan kemudahan pinjaman perumahan kerajaan adalah tidak sama dengan
membeli rumah yang telah siap. Terdapat beberapa proses yang perlu dibuat yang
memerlukan kelulusan dari pihak-pihak tertentu dulu sebelum borang
pinjaman perumahan anda dapat dihantar
ke bahagian pinjaman perumahan di Putrajaya untuk kelulusan.
Antara beberapa perkara yang perlu anda tahu dan perlu
diselesaikan dahulu sebelum permohonan pinjaman anda dihantar:
1. Hakmilik Tanah :
Pastikan anda adalah pemilik tanah yang sah/berdaftar ke atas tanah yang ingin
dibina rumah tersebut. Sekiranya anda berhasrat untuk membuat pinjaman
perumahan bersama (combined loan) dgn pasangan anda, pastikan anda memasukkan
dulu nama pasangan anda (suami-isteri) sebagai pemilik bersama tanah tersebut.
Proses pertukaran hakmilik atau memasukkan nama pasangan anda boleh dilakukan
di Pejabat Tanah. Tempoh masa yang diambil adalah bergantung kepada pejabat
tanah negeri atau daerah masing-masing. Setiap pejabat tanah mempunyai akta dan
peraturan yang berbeza di antara negeri kerana setiap negeri terikat pada akta
kanun tanah negeri masing-masing. Kadar bayaran pula bergantung kepada kadar
nilaian tanah tersebut, makin tinggi nilaian tanah tersebut maka semakin
tinggilah kos stamping (duti setem) yang perlu dibayar.
2. Status Tanah
: Status tanah juga perlu diambil perhatian. Apakah status tanah anda? Adakah
tanah pertanian? Tanah padi? Tanah Getah? Atau tanah dusun? Kesemua status
tanah tersebut perlu ditukar kepada status tanah bangunan terlebih dahulu.
Urusan tukar status tanah ini boleh dipohon di pejabat tanah negeri/daerah
masing-masing. Di sini juga ada kos yang terlibat dan tempoh masa yang diambil
untuk tukar status tanah ini agak lama biasanya 6 bulan hingga ke 1 tahun.
3. Pelan
Arkitek : Seterusnya pelan arkitek atau selalu disebut sebagai pelan rumah.
Sekiranya anda mempunyai kemahiran dalam merekabentuk rumah maka anda boleh
merekabentuk sendiri rumah idaman anda.Namun apa yang penting pada akhirnya
pelan rumah tersebut perlu di cop dan ditandatangani oleh arkitek yang
bertauliah. Pelan arkitek perlu disertakan dengan beberapa pelan yang lain lagi
seperti Pelan Pembentungan dan Pelan Struktur (Pelan Besi). Kos bagi pelan
arkitek biasanya dikira berdasarkan keluasan kaki persegi rumah, lagi besar
rumah anda maka lagi mahal kos yuran arkitek. Setelah pelan anda dicop dan
ditandatangani oleh arkitek maka seterusnya pelan tersebut dihantar ke pihak
majlis daerah untuk kelulusan dan mendapatkan permit membina rumah. Seperti
biasa.... proses kelulusan di majlis daerah pun ada kos yang perlu ditanggung.
Biasanya tempoh masa untuk kelulusan memakan masa dari 2 hingga ke 6 bulan,
bergantung pada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) daerah masing-masing.
4. Perjanjian
Kontrak : Perjanjian kontrak perlu disertakan bersama-sama dengan borang
permohonan pinjaman perumahan anda. Pihak peguamlah yang akan menguruskan
perjanjian kontrak membina rumah di antara anda dengan kontraktor pilihan anda.
Kos yuran perjanjian kontrak bergantung pada perbincangan anda dengan kontraktor,
siapa yang akan menanggung kos guaman. Pada kebiasaan pihak klien yang akan
menanggung kos guaman kerana pihak kontraktor hanya akan memberikan sebutharga
untuk membina rumah sahaja. Namun begitu ada juga sesetengah kes pihak
kontraktor bersetuju untuk menanggung kos guaman.
5. Proses
Nilaian : Proses akhir adalah proses nilaian yang mana pelan yang telah lulus
tersebut perlu dihantar ke Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta yang mana
pelan rumah anda akan dinilai. Jumlah pinjaman anda kelak tidak boleh melebihi
dari jumlah nilaian yang dikeluarkan oleh Jabatan Penilaian. Proses nilaian
biasanya memakan masa dalam 1 minggu sahaja. Setelah proses-proses di atas
telah selesai maka barulah anda boleh menghantar borang permohonan pinjaman
perumahan anda.....
Semoga penerangan ringkas ini sedikit sebanyak
dapat memberi info kepada anda yang sedang berkira-kira untuk membina rumah
impian anda di atas tanah sendiri menggunakan kemudahan pinjaman perumahan
kerajaan.