Monday 14 April 2014

PANDUAN MEMILIH RUMAH HARMONI




Pembangunan sesebuah keluarga yang harmoni bermula dari sebuah rumah. Rumah merupakan tempat beristirehat, berkumpul, menjalinkan hubungan kekeluargaan dan tempat tarbiyah diri dan keluarga. Rumah yang harmoni menarik perhatian penghuninya untuk cepat pulang di saat merantau jauh untuk bersama ahli keluarga yang lain. Rumah yang harmoni tidak semestinya dari rumah yang mahal dan mewah, besar dari jiran tetangga tetapi hadirnya keharmonian adalah dari rumah yang mampu memberikan ketenangan dan keamanan untuk penghuninya. Antara pedoman untuk rumah harmoni adalah:

1. Lokasi rumah
Lokasi rumah yang ingin dibina mestilah berada di tempat yang sesuai. Jauh dari tempat yang tidak elok seperti kawasan larangan, kawasan perjudian, tempat maksiat dan lain-lain.

2. Jiran tetangga
Berada di kawasan kejiranan yang baik di mana jiran tetangga yang boleh membantu bila diperlukan. Selain itu, kawasan kejiranan yang baik mampu menambahkan keimanan dan mengeratkan lagi silaturrahim sesama insan. 

3. Berdekatan masjid
Setiap langkah ke masjid adalah dikira dan ia merupakan kebaikan bagi orang muslim. Hal ini bertujuan agar memudahkan seseorang muslim untuk melakukan ibadah dan menunaikan kewajipan tepat pada waktunya. 

Jadikan panduan ini sebagai petunjuk dan kelebihan untuk pencarian rumah idaman anda suatu masa kelak.

No comments:

Post a Comment